بلند ترین برج آنتنی جهان world tallest tv tower
وقتی یک کشور بخواهد قدرت خود را به رخ جهانیان بکشد یکی از راه های این عمل اقدام به ساخت سازه های خاص می باشد. گوانگژو برای اثبات بزرگی خود اقدام به ساخت بلندترین برج آنتنی جهان می کند .
طرح این سازه به حدی خاص و عجیب بود که مهندسین بر این باور بودند که ساخت چنین برجی امکان پذیر نمی باشد. اما مهندسین برج با خود گفتند یا الآن این اتفاق باید بیفتد یا هیچ وقت.
عظمت این سازه باعث شده که تمام قسمت های این ابر سازه دارای پیچیدگی های خاص خود باشد برای مثال یک جوشکار برای رسیدن به محل کار خود باید مسیری سخت تر از بالا رفتن 450 متر از کوه را هر روز بپیماید.
این سازه دارای 450 متر هسته بتنی می باشد که دور هسته با شبکه فولادی پوشیده شده است .این پوشش فولادی دارای 46 حلقه و 24 ستون می باشد که در میانه خود می چرخد که حالتی مانند کمر انسان به خود میگیرد و در بالا دوباره پهن می شود و در سر خود بیضی شکل می شود.
این برج در سر خود آنتنی با ارتفاع 156 متر دارد که ارتفاع برج را به 610 متر می رساند.
این سازه از هیچ قانون قراردادی پیروی نمی کند . در واقع مهندسین دست به خطر زدند یعنی کاری را شروع کردند که تا به حال کسی انجام نداده بود.
در این سازه مهندسین عمران رویای معماران را به حقیقت تبدیل کردند. طراحان این برج یک زن و شوهر هلندی می باشند که فقط دارای پنج سال تجربه کار بودند.
گوانگژو سومین شهر بزرگ چین می باشد. 1000 سال پیش بندر گوانگژو مسیر ارتباط تجاری شرق آسیا به مدیترانه بوده است اما حالا علی رغم قدرت اقتصادی بالا اما با گذشته فاصله زیادی دارد به همین دلیل آنها در سال 2004 میزبانی بازی های آسیایی را قبول کردند. این برج که برج ارتباط قرن 21 نام گرفته است باید تا سال 2010 برای بازی ها تمام شود . 2 سال مانده به بازی ها و ساختار بیرونی برج هنوز تمام نشده است.
هر بخش از فولاد های این برج 11 متر طول و 25 تن (انداره 10 وانت بزرگ ) وزن دارد . حالا عظمت این برج وقتی به چشم می آید که متوجه شویم در این برج از 1104 ستون استفاده شده است.
طرز قرار دادن ستون ها بسیار حساس و دقیق می باشد به طوری که چند میلیمتر انحراف ستون ها باعث کج شدن کل برج می شود به همین دلیل چند نقشه بردار در پایین برج تیم نصب ستون ها را هدایت می کنند.
به دلیل تغییر اندازه برج هر طبقه ویژگی خاص خود را دارد ، هر طبقه نیاز به طراحی خاص خود می باشد.
به طور میانگین ساخت هر طبقه 5 روز زمان می برد . شرکت های بزرگی برای طراحی این برج آمده بودند . همین باعث تلاش بیشتر طراحان هلندی شده بود . آن ها می دانستند که برای برنده شدن این رقابت فقط جزییات فنی کافی نیست بلکه طرح باید مردم را نیز جذب کند . طرح معماری این بنا از یک افسانه شکل می گیرد که بانویی کنار رودخانه ایستاده و افق های آینده دور را نظاره می کند. درنهایت چند طرح انتخاب شدند و سه هفته وقت دادند برای ارایه طرح نهایی.
برای جابجایی قطعات در این سازه از جرثقیل غول پیکری استفاده می شود به همین دلیل راننده جرثقیل نیز ، نیاز به آموزش های خاص دارد . او می بایست 650.000 تن فولاد مورد نیاز این برج را جابجا کند(به اندازه ساخت 650 برج ایفل).این جرثقیل میتواند به راحتی 64 تن را بلند کند و آن را در 15 دقیقه به بالای برج برساند. این جرثقیل باید همراه با برج بلند شود . جک های هیدرولیکی قدرتمندی این جرثقیل 280 تنی را هر بار به اندازه 4 طبقه بلند میکنند تا قطعه جدید جرثقیل را قرار دهند .
خیلی اوقات باد مانع کار میشد. گوانگژو در مسیر مستقیم طوفان سالانه چین قرار دارد .
به دلیل همین باد های مخرب و بررسی مقاومت برج در برابر باد ، دانشمندان به کمک مهندسین آمدند. به دلیل نا متقارن بودن ، این سازه عمل پیچیده ای در برابر باد از خود نشان می دهد. آن ها یک مدل سازی از کامل ترین مدل برج انجام دادند و فشار در ارتفاعات مختلف برج را با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت باد محاسبه کردند. مشاهدات نشان میداد که آسیب پذیرترین قسمت برج آنتن آن می باشد .
معماران به این نتیجه رسیدند که عامل برنده شدن طراحی برج کمر باریک آن می باشد به همین دلیل در پی آن رفتند تا کمر برج را باریک تر کنند . محاسبات نشان می داد که برای باریک شدن هر متر کمر برج باید 2 تا 4 هزار تن فولاد برای استحکام برج مورد استفاده قرار گیرد . بعد از آمار دقیق و بررسی مدل های کامپیوتری تعداد حلقه ها و ستون ها ، تعداد ستون ها از 36 به 24 کاهش یافت که این بهترین ابعاد ممکن بود.
برای اتصال گره های مختلف با طرح های متفاوت کار را بسیار پیچیده تر ، زمان بر تر و پر هزینه تر کرده بود . این سازه حدودا دارای 2000 اتصال با شکل خاص هر گره می باشد که طبیعتا تولید انبوه از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه تر می باشد.
آن ها یک رستوران چرخان برای استفاده از هسته بتنی این سازه طراحی کردند.
سه کارخانه تهیه فولاد برج (که مهمترین جز این برج می باشد ) مدام کیفیت این فولاد را مورد آزمایش قرار می دهند . (کشش – خمش – مقاومت در برابر نیرو ها) به دلیل بالا رفتن سرعت و کیفیت جوشکاری و تست در کارگاه انجام شده و فقط در پروژه نصب می کردند. ستون های این برج برای مقاومت بیشتر با بتن خود متراکم (SCC) پر می کنند. این برج در طوفان و بادهای شدید به اندازه 1.5متر می تواند خم شود و تا 7.8 ریشتر زلزله را تحمل می کند .
در این برج از تعدیل کننده (TMD) استفاده شده است . تعدیل کننده بلوک بتنی یا آونگ فولادی عظیم برای فشار زلزله و کاهش تاثیر باد در مسیر مخالف هم حرکت می کنند . البته از معایب این روش می توان به پر هزینه بودن و همچنین اشغال فضای زیاد در سازه اشاره کرد. در این سازه از دو تانکر آب که هر کدام 600 تن می باشد به عنوان تعدیل کننده استفاده شده است. نحوه عمل این تانکرها به این صورت است که هنگام لرزش سازه این تانکرها به سمت مخالف حرکت کرده و تعادل سازه را برقرار می کنند. همچنین از مانع فولادی که وزن هرکدام 2 تن می باشد لرزش در آنتن را تا 50 درصد کاهش می دهد.
از جمله مواردی که باید در این سازه عظیم فولادی مورد توجه قرار گیرد جلوگیری از زنگ زدن فولاد می باشد . به همین منظور ابتدا فولاد را زنگ زدایی کرده سپس فولاد را با یک لایه آلومینیوم می پوشانند و بعد از آن فولاد را سه لایه رنگ می زنند.
برای جابجایی در این سازه از آسانسور استفاده می شود که با توجه به هسته بتنی باریک این برج نمی توان از چند آسانسور استفاده کرد به همین دلیل برای این ابر سازه آسانسوری دو طبقه طراحی شد.
در صورت نیاز به تخلیه فوری این سازه مجموع پله و آسانسور با هم توانایی انتقال 840 نفر در ساعت را دارند .
این ابر سازه برای تکمیل بزرگی خود ، بزرگترین چرخ و فلک را نیز در خود جای داده است.