تابع IF اکسل و نحوه بکار بردن آن :: وبسایت شخصی مهدی صالح

وبسایت شخصی مهدی صالح

پشتیبان وبسایت اصلی mahdi-saleh.ir ...

وبسایت شخصی مهدی صالح

پشتیبان وبسایت اصلی mahdi-saleh.ir ...

مطالب برگزیده
معرفی و فیلم آموزشی نرم افزار SACS

معرفی نرم افزارSACS(Structural Analysis Computer System)

 

http://bayanbox.ir/view/8145519423849021095/Offshore-SACS-629x121-0714.jpg

 یک برنامه با تحلیل اجزای محدود است که کاربرد آن در مهندسی عمران به ویژه در تحلیل سازه های ساحلی و فراساحلی می باشد. این برنامه از چند تحلیل اجزای سازه ای مختلف سازگار با هم تشکیل شده است که ارتباط این تحلیل ها با یکدیگر نیاز به مجهولات مختلف در تحلیل کلی سازه را بر طرف می کند. به عبارت دیگر خروجی یک تحلیل ورودی مورد نیاز دیگری می باشد. تمامی این قسمت ها شامل استاندارد های مهندسی مختلف به صورت از پیش تعیین شده می باشد. برای سهولت کار با این نرم افزار توسط کاربر، این امکان مهیا شده است که ورودی داده ها به طور انتخابی با سیستم استاندارد واحد ها (SI) یا سیستم انگلیسی باشد.

برای دانلود فیلم های آموزشی به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

وبسایت شخصی مهدی صالح
اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ
خدایا فرج ولی خود را تعجیل فرما و در یاری او شتاب نما و مارا از یاوران و یاران او قرار ده و فیض شهادت در پیشگاه او را نصیب ما گردان

رهروان فاطمه (س)
آخرین نظرات

http://bayanbox.ir/view/1451117590417247597/ADV-telegram.jpg

http://bayanbox.ir/view/5828763466581897755/ADV-instagram.jpg

http://bayanbox.ir/view/5515722926436550078/ADV-aparat.jpg

تابع IF اکسل و کاربرد آن
در آموزش اکسل امروز با تابع IF اکسل آشنا میشیم. اگر شما کمی با اصطلاحات برنامه نویسی آشنا باشید احتمالا با مفهوم شرطی IF آشنا هستید. در زبان های برنامه نویسی وقتی از IF استفاده میکنیم میخوایم یک شرط رو بررسی کنیم و بر اساس اینکه اون شرط درسته یا نه دو کد متفاوت رو اجرا کنیم. مثلا بررسی کنیم که آیا موجودی انبار بزرگتر از صفر هست یا خیر. اگر موجودی بزرگتر از صفر بود پیام تامین کالا و در غیر اینصورت پیام مواجه با کسری کالا رو به کاربر نشون بدیم. کاربرد تابع IF اکسل هم به همین شکل هست. یعنی ما شرطی رو تعیین میکنیم و بسته به اینکه شرط برقرار باشه یا نه مقادیر متفاوتی رو به عنوان نتیجه تابع بر میگردونیم. در ادامه بیشتر با کاربرد تابع IF اکسل آشنا خواهیم شد.

 قاعده کلی تابع IF اکسل:

=IF(مقدار در صورت برقرار نبودن شرط[اختیاری],مقدار در صورت برقرار بودن شرط,شرط)

حالا با هم نگاهی به پارامترهای تابع IF اکسل بندازیم:

  • شرط: این پارامتر شرطی رو که قرار هست تابع IF اکسل چک کنه تعیین میکنه. این پارامتر میتونه یک عدد، مقدار یک سلول یا یک عبارت شرطی مثل A1>10 باشه.
  • مقدار در صورت برقرار بودن شرط: در صورتی که شرط تعیین شده در پارامتر اول برقرار باشه، این پارامتر به عنوان نتیجه تابع برگردونده میشه. این پارامتر میتونه هر چیزی باشه. از یک مقدار عددی ساده تا یک فرمول خیلی پیچیده.
  • مقدار در صورت برقرار نبودن شرط: زمانی که شرط تعیین شده در پارامتر اول صحیح نباشه مقدار این پارامتر به عنوان نتیجه تابع برگردونه میشه. تعیین این پارامتر اختیاری هست. اگر شما این پارامتر رو تعیین نکنید و شرط تعیین شده در پارامتر اول هم صحیح نباشه عبارت False به عنوان نتیجه تابع در سلول قرار داده میشه.

مثالی برای استفاده از تابع IF اکسل:

فرض کنید ما جدولی مثل جدول زیر داریم که در اون موجودی و سفارش مشتری برای هر کدام از کالاهای ما وجود داره و هر روز بروز رسانی میشه:

نام کالا موجودی انبار درخواست وضعیت
قطعه شماره 1 10 186
قطعه شماره 2 191 25
قطعه شماره 3 131 160
قطعه شماره 4 121 150
قطعه شماره 5 53 10
قطعه شماره 6 171 56
قطعه شماره 7 83 116

حالا ما میخوایم با استفاده از تابع IF اکسل فرمولی رو در ستون وضعیت بنویسیم که در صورتی که موجودی انبار هر قطعه بزرگتر یا مساوی درخواست مشتری بود وضعیت کالا قابل ارسال و در صورتی که موجودی انبار کمتر از درخواست مشتری بود وضعیت کالا به عدم موجودی تغییر کنه. خب ببینیم چطوری برای حل این مساله باید از تابع IF اکسل استفاده کنیم.

  • گام اول- تعیین شرط:

ما قراره با مقایسه موجودی کالا و درخواست مشتری تصمیم گیری کنیم. زمانی وضعیت کالای ما قابل ارسال هست که موجودی بزرگتر یا مساوی درخواست باشه. بنابراین شرط ما B2>=C2 هست.

  • گام دوم – تعیین مقدار تابع در صورت برقرار بودن شرط:

در صورتی که موجودی ما بزرگتر یا مساوی درخواست باشه وضعیت کالای ما قابل ارسال هست. بنابراین عبارت “قابل ارسال” رو به عنوان نتیجه تابع در صورت برقرار بودن شرط تعیین میکنیم. دقت کنید که عبارات متنی حتما باید بین دو علامت نقل قول قرار داشته باشند.

  • گام سوم – تعیین مقدار در صورت برقرار نبودن شرط:

در صورتی که موجودی کمتر از درخواست باشه وضعیت کالای ما عدم موجودی هست. بنابراین عبارت “عدم موجودی” رو به عنوان نتیجه تابع در صورت برقرار بودن شرط تعیین میکنیم.

در پایان تابع IF اکسل ما به شکل زیر کامل میشه:

=IF(B2>=C2;”عدم موجودی”;”قابل ارسال”)

حالا این فرمول رو در سلول D2 مینویسیم و بعد فرمول سلول D2 رو در سلول های D3 تا D8 کپی میکنیم. با اینکار جدول ما به شکل زیر در میاد:

منبع : آموزش اکسل

نام کالا موجودی انبار درخواست وضعیت
قطعه شماره 1 10 186 عدم موجودی
قطعه شماره 2 191 25 قابل ارسال
قطعه شماره 3 131 160 عدم موجودی
قطعه شماره 4 121 150 عدم موجودی
قطعه شماره 5 53 10 قابل ارسال
قطعه شماره 6 171 56 قابل ارسال
قطعه شماره 7 83 116

عدم موجودی

نظرات (۱)

۰۴ بهمن ۹۴ ، ۲۰:۰۷ مینا سیدیان
پرتوان باشید . بسیار کاربردی بود
پاسخ:
ممنونم
خدا را شاکریم که مطالب مفید واقع می گردند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی